RecensionScenvår 2018
Förtätad Norén-miniatyr skär rätt igenom våra liv
Erlend Birkelands scenbild till Lars Noréns nya pjäs ”Episod” är ett hus sett i genomskärning. Högt snedtak och nordiskt ljusa plywoodväggar ramar in tomhet. På ett likartat sätt utgör Noréns stramt precisa text en genomskärning av människors tomhet.
Tematiken i ”Episod” är bekant för alla som någon gång besökt Norénland. I centrum finns tre frånvarande personer: ett dött barn, ett ännu icke fött barn samt ett barn vars behov och utveckling föräldrarna har olika uppfattningar om. Missförstånd, gliringar, sårade känslor och oförlösta drömmar präglar dialogerna mellan sex vuxna som skulle kunna vara förebilder för dessa frånvarande barn.
Regissören Sofia Jupither håller alla sex skådespelare på scen under den dryga timme som denna förtätade miniatyr varar. Elisabeth Wernesjö och Jörgen Thorsson porträtterar ett yngre par som väntar barn. I likhet med ett lite äldre par, spelat av Cecilia Lindqvist och Mitja Sirén, funderar de på att köpa hus utanför stan. Detta hus visas av ägarna, gestaltade av Åsa Persson och Jonas Sjöqvist.