Tyra Kleen, ”Konstnär, vagabond, äventyrare” / Diana Agunbiade-Kolawole, Annica Karlsson Rixon, Anders Zorn, ”Nakenakter”Upptäck Tyra Kleen som ville hålla sin konst hemlig

 Tyra Kleen, ”Förbjuden frukt”, 1915, akvarell.
Tyra Kleen, ”Förbjuden frukt”, 1915, akvarell. Foto: Lindblad Studio

Precis som Hilma af Klint ville Tyra Kleen hemlighålla sin konst för eftervärlden. Förutom hennes bilder på dansare från Java och Bali förblev hennes verk okänt i över 50 år . Dan Backman faller för hennes erotiskt laddade och elegant slingriga bilder mellan dröm och verklighet.

Publicerad
Annons

Det finns linjer att dra mellan Tyra Kleen (1874-1951) och Hilma af Klint (1862-1944). Båda var solitärer i en konstnärsvärld dominerad av män, båda drogs till teosofi och spiritism, båda ville hålla sina verk hemliga för världen efter bortgången.

Tyra Kleen testamenterade hela sin kvarlåtenskap - inklusive brev, dagböcker, räkenskaper och villan på Lidingö - till Riddarhuset, med villkoret att hela härligheten skulle låsas in under 50 år.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons