Här är de 30 bästa filmerna under 2000-talet
Brittiska BBC har listat de bästa filmerna som gjorts sedan år 2000 – SvD har här originalrecensionerna från när filmerna hade premiär.
Här är topp 30 med recensioner av SvD:s recensenter:
Oh Dae-su (Choi Min-sik) spärras in i ett rum i 15 år utan att få information om av vem eller varför. Via sitt enda sällskap, en tv, får han veta att någon mördat hans fru och lämnat spår som binder honom vid brottet. När han väl kommer ut brinner han av lusten att utkräva hämnd. Mycket mer än så kan man inte berätta om handlingen i Oldboy utan att förta effekten av filmens många oväntade, och ofta oroande, vändningar.
Koreanske regissören Park Chan-wook skildrar ingående hämndens mekanismer med en grotesk och nattsvart humor, liksom i sin förra film Hämnarens resa. Intrigens trovärdighet är bristande på sina ställen, men det spelar ingen roll för filmupplevelsen när den psykologiska studien av Oh Dae-sus förvandling utförs med en sådan hänsynslös konsekvens och övertygelse. Han blir till en labbråtta i Parks grymma experiment.
Choi Min-sik är enastående i huvudrollen, brutalt fysisk och med en total närvaro. Trots den utsläppte Oh Dae-sus starka blodtörst och klart otäcka personlighetsdrag är det omöjligt att inte ta hans parti i kampen mot dem som spärrade in honom. Efter att ha lärt känna honom under hans ofrivilliga isolering, känner man sig sedan på ett otäckt sätt nästan medskyldig till hans våldsamma dåd. Den njutning han känner i sitt obehagliga, ibland rent vämjeliga, hämndarbete blir ändå förståelig. Oldboy är en grym och blodig film, med diverse kroppsskador i närbild.
Genomförandet är mästerligt. Scenen när Oh Dae-su slår sig igenom en hel korridor full med motståndare, allt filmat i en enda tagning, är ett stycke unik filmkonst. Även de lugnare scenerna har samma intensiva nerv; hela filmen präglas av smärta, utan att för den skull någonsin bli sentimental.