Marknaden för smarta klockor minskade 32 procent
Den globala marknaden för smarta klockor krympte drastiskt under årets andra kvartal. Bakom nedgången på 32 procent finns en dominerande orsak: Apple Watch börjar bli gammal, vilket har fått försäljningen att rasa. Det framgår av en marknadsrapport som analysföretaget IDC sammanställt.
Totalt såldes under andra kvartalet 3,5 miljoner smarta klockor jämfört med 5,1 miljoner enheter under motsvarande kvartal i fjol. Marknadsledare är fortfarande Apple, men bolagets klocka som lanserades i april 2015 har börjat tappa försäljning i snabb takt. Antalet sålda Apple Watch mer än halverades jämfört med samma period förra året - från 3,6 miljoner Appleklockor ned till 1,6 miljoner.
Alla övriga tillverkare på topplistan såg både försäljningen och marknadsandelen växa. Marknadstvåan Samsung ökade sin andel från 7 till 16 procent, trean Lenovo från 3 till 9 procent och fyran LG från 4 till 8 procent. Vad gäller Samsung och LG lyfter IDC fram de koreanska företagens satsningar på distribution genom amerikanska teleoperatörer som särskilt framgångsrik.