Ica i Panamaläckan – kan påverka varumärket

Flera framstående Ica-handlare har gjort affärer med kriminella. Affärer som gjort att Ica hamnat i de ökända Panamadokumenten. Det kan ha effekt på Icas varumärke, menar experter.

– Det behövs en etisk kod som Ica-handlare följer om inte Icas roll som samhällsbärande företag ska äventyras.

Publicerad
Arnulfo Franco/AP och Tomas Oneborg
Foto: Arnulfo Franco/AP och Tomas Oneborg
Annons

I början av 2000-talet investerade flera Ica-handlare i Stockholmsområdet pengar i pokersajten Multipoker. Tretton år senare publiceras dessa handlares bolag och namn i den så kallade Panamaläckan, där över 11 miljoner dokument kopplade till advokatbyrån Mossack Fonseca i Panama läckte från en anonym visselblåsare.

Göran Andersson, vd på Ica Globen och en av de som finns med i Panamadokumenten, säger att det är långt tillbaka i tiden som investeringen i pokerbolaget gjordes.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons