RecensionDans

FlottarkärlekFarlig frihet i balansakt över rullande stockar

Marianne Kjærsund, Pernille Holden och Marcus Baldemar i ”Flottarkärlek” på turné med Dansnät Sverige.
Marianne Kjærsund, Pernille Holden och Marcus Baldemar i ”Flottarkärlek” på turné med Dansnät Sverige. Foto: Sofia Runarsdotter

Kroppsarbetets slit och sensualism hyllas i ”Flottarkärlek”. Hagar Malin Hellkvist Sellén djupdyker i historien och gör den till fysisk poesi.

Anna Ångström
Publicerad
Annons

Fysiskt arbete och lackande svett, vårens häftiga rus – frihet, fara, frestelser. Ja, när koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén och hennes tre totalkoncentrerade och hängivna dansare Marianne Kjærsund, Marcus Baldemar och Pernille Holden iscensätter ett norrländskt arbetararv är det nästan så att man själv känner hur stockarna rullar under fötterna och hur kroppen tar spjärn för att få kraft att med båtshaken manövrera timret som obevekligt rör sig i vattnets virvlar.

”Flottarkärlek” är ytterligare ett kapitel i Hellkvist Selléns konsekventa, långsamt processade forskning i vårt nära förflutna, med fokus på marginaliserade fenomen. Hon har länge rört sig bort från urban, hipp (elit)kultur och intresserat sig för dansband, hötorgskonst och kristna kroppar. Under senare år har hon gjort research i specifika, historiska ämnen – med en egen queer twist. ”Missionären” kom 2016, en laddad duett om kvinnokamp, tro och förbjuden kärlek, därpå kom ”Parveln” om litteraturkritikern Klara Johanson.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons