Ett måleri fullt av kärlek, svek och död
Det händer så mycket i den engelska 1800-talsmålaren Edward Burne-Jones verk. Joanna Persman ser en fint hängd utställning där konstnären pendlar mellan mondän elegans, manierat patos och romantiskt svärmeri.
”Kärlekens vagn”, ”Lyckans hjul” och ”Vikingaskeppet” driver framåt. Pilar tillverkas i ”Amors smedja”. Vilsna själar har strandat vid floden Styx. Det sistnämnda skiljer sig mycket från annat som Edward Burne-Jones (1833–1898) målat. Man tänker nästan på Roj Friberg.
Det händer mycket i Burne-Jones konst. Han var en berättare. Till syvende och sist var han dock mer intresserad av den dekorativa ytan än av det uppbyggliga innehållet. Inspirationen fanns i antikens myter, folksagor och legender. Hos Dante, Shakespeare och Tennyson. Och i Bibeln förstås! Burne-Jones skulle leva i kyrkans tjänst, var det tänkt. På sätt och vis gjorde han det. Men livet kom emellan. I motsats till de flesta av sina konstnärskollegor studerade han teologi vid Exeter College i Oxford. Driften att måla var dock starkare än det religiösa kallet.