RecensionScenvår 2019
Smart låta losern Woyzeck spegla prestationskulturen
Erik Holmströms drastiska samtidskritik riktas mot en prestationskultur där människan ses som maskin. På Malmö dockteater och Helsingborgs stadsteater spelas ”Woyzeck”, en omdiktning av Büchners pjäs, i två olika versioner.
Malmö dockteaters konstnärlige ledare, den prisbelönte scenkonstnären Erik Holmström, fascineras av att sätta döda ting i rörelse, av att fylla dem med liv och mening. Lustiga små pappfigurer och hemmasnickrade robotar har under de senaste åren väckt publikens känslor av identifikation och delaktighet i marionetternas belägenhet.
I ”Woyzeck” bärs de fyra rollerna inte av dockor utan av riktiga skådespelare. Endast två robotar och en figurant spontant framställd av ett pappersark motsvarar dockteaterkonceptet. ”Woyzeck” är inte en pjäs av Georg Büchner från 1936 utan en nyskriven pjäs av Erik Holmström där fyra kreativa personer sitter runt ett bord och spånar om hur man skulle kunna utforma en film, eller teateruppsättning, om en figur som heter Woyzeck.