”Gör skolan tråkigare och jobbigare för eleverna”

Foto: Lars Pehrson

Den progressiva pedagogikens fokus på glädje, elevdemokrati och elevledda metoder har haft negativa effekter på kunskapsinhämtningen. Skollagen och läroplanerna bör ändras så att progressiva skrivningar lyfts ut och elevers plikt att jobba hårt i skolan betonas, skriver Gabriel Heller-Sahlgren och Nima Sanandaji.

Publicerad
Gabriel Heller-Sahlgren och Nima Sanandaji.

Gabriel Heller-Sahlgren och Nima Sanandaji.

Foto: Linus Sundahl-Djerf, pressbild
Annons

I takt med att svenska elever vid slutet av 1900-talet började tappa mark i internationella prov uppstod en hätsk debatt kring vad som egentligen var problemet. Hypoteser har florerat friskt, både från höger och vänster. Men i princip inga utbildningspolitiskt relevanta förklaringsmodeller har kunnat ledas i bevis.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons