Stilombudsmannen: ”Svensk restaurangservice måste bli bättre”
Stilombudsmannen Fredrik af Klercker om vikten av bra service på restauranger.
Hej!
Jag var på en välkänd Stockholmskrog häromdagen och blev uselt behandlad. Köttet var alldeles för klent stekt men när jag påpekade det blev jag bara snäst åt. Mot slutet av middagen blev vi tillsagda att gå, trots att det återstod 20 minuter av vår bokning. Borde inte stjärnkrogar ha bättre koll på service?
/Viktor
Hej Viktor! En bra fråga med ett självklart svar. Ja, det ska de absolut ha! Svensk service kan vara av väldigt varierande kvalitet.
Ibland känns det som att talesättet ”gästen har alltid rätt” är som bortblåst. Är gästen direkt otrevlig så ska det självklart inte accepteras. Men om gästen bara har lite udda krav eller är tjatig så ingår det tyvärr i jobbet.
Jag har själv varit servitör och bartender och det är både slitigt och roligt. Vid ett tillfälle kallade en gäst mig Kalle istället för Fredrik och fortsatte sedan att göra det i ett halvår. Men det ska inte spela någon roll, är man på jobbet så handlar det om gästen och inget annat.
Jag har märkt att svenska krogar inte helt sällan har en massa regler. Det kan vara helt tomt restauranger, men ändå får man bara sitta vid ett särskilt bord och välja mellan ett fåtal rätter. Det är mycket märkligt och jag har nog aldrig stött på det någon annanstans. Sådana regler gör det svårt för personalen erbjuda bra service.
Men vi får inte glömma att det finns faktiska restauranger med enastående service och de ska verkligen hedras. Det är en sann konstform att vara skicklig på service.
Att vara en bra gäst är minst lika viktigt som att servicen håller rätt nivå. Men det får vi ta nästa gång, där finns nämligen riktigt många skräckexempel.
Bon appetit!