Barbro Santillo Frizell:Arkadien – från grå vardag till drömsk idyll

”Cleobis och Biton”, målad av Thomas Blanchet cirka 1650, är en av de tavlor som visas på utställningen ”Arkadien – ett förlorat pardis” på Nationalmuseum.
”Cleobis och Biton”, målad av Thomas Blanchet cirka 1650, är en av de tavlor som visas på utställningen ”Arkadien – ett förlorat pardis” på Nationalmuseum. Foto: Eric Cornelius/Nationalmuseum

Lantlig utopi och förlorat paradis – det mytologiska Arkadien är ”en idyll så menlös att den bräker” konstaterade Anna Maria Lenngren. Men när den pastorala herdediktningen först uppstod beskrev den en högst närvarande del av romarnas liv.

Barbro Santillo Frizell
Publicerad
Annons

I den västerländska konst- och litteraturtraditionen har Arkadien fått en alldeles särskild plats. Det är en uppdiktad och idealiserad pastoral värld där herdar och gudar vallar får och getter i natursköna landskap fjärran från städernas larm och brus, fjärran från samhällets normer och strikta uppförandekoder. 

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons