Expert: ”Partierna har lämnat ansvaret till oerfarna unga”
Den råa tonen är inget unikt för Moderaterna. Partierna har överlåtit sociala medier till unga utan så stor politisk erfarenhet, och missat möjligheten till en utmärkt strategisk kommunikation med väljarna. Fast partierna kan fortfarande reparera missen inför nästa val tror Brit Stakston, expert på sociala medier.
De senaste händelserna i Moderaterna, där både kommunikationschefen Per Nilsson och den digitala kommunikatören Delmon Haffo fått sparken efter att Haffo kallat socialförsäkringsminister Annika Strandhäll för hora i en livesänd Youtubevideo, visar på att partierna – inte bara Moderaterna – inte riktigt lärt sig att förhålla sig till sociala medier, tycker Brit Stakston, kommunikationsrådgivare och sociala medier-expert.
– Upplevelsen är att tonen på sociala medier ska vara trivial, familjär, underhållande och ibland provocerande. Man tror att det är det som krävs. Ofta anställer partier unga som ”kan det här med sociala medier” som får ta hand om den biten, men det krävs ett tydligt digitalt ledarskap, säger hon.