RecensionKonserter
Sällan har jazzens återkomst känts så suggestiv
Ezra Collectives drivna fusion av jazz och afrobeat passar Fasching och dess publik perfekt. Londonbandet skapar en atmosfär som också är en hommage till den klassiska lokalen.
För lite mer än tio år sedan skojade vi här i SvD en smula med Fasching, i den numera nedlagda tecknade serien ”Stockholmsnatt”. Via ett anonymt brev nåddes Kungsgatan 63 där av chockbeskedet att ”jazzen har inte varit cool sedan 1973”, vilket ”förklarade ett och annat” i entrékassan.
Men det var innan Kendrick Lamar släppte in jazzen på albumet ”To pimp a butterfly”, och kosmiska katter som Thundercat, Moses Boyd och Harvey Sutherland öppnade öronen på en ny publik. Och innan jazzens nya affischnamn Kamasi Washington skrev kontrakt med indie-bolaget Young Turks och blev stallkamrat med Jamie XX och FKA Twigs. Och till den inre kretsen av jazzens återkomst hör definitivt Londons Ezra Collective.