ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Erik Wallrup:”Döden i Venedig” och livet i coronans tid

Dirk Bogarde som Gustav von Aschenbach i Luchino Viscontis filmatisering av ”Döden i Venedig” (1971).  
Dirk Bogarde som Gustav von Aschenbach i Luchino Viscontis filmatisering av ”Döden i Venedig” (1971).  

Idag går det inte att läsa Thomas Manns ”Döden i Venedig” utan att slås av de många parallellerna till hotet från den aktuella ”smittan från öst”. Även på ett existentiellt plan kan novellen påminna oss om människans irrationalitet i relation till risktagande, frihetstörst och den egna dödligheten.

Erik Wallrup
Publicerad
Annons

Det var bara en tillfällighet, alls ingen profetisk insikt. En ny kurs i estetik skulle sättas samman, ett antal konstarter finnas med, en röd tråd spinnas. Tråden blev ”Döden i Venedig”, den mest kända av Thomas Manns noveller. Visserligen är huvudpersonen Gustav von Aschenbach varken någon Oidipus eller Hamlet, men med tanke på den död i epidemisk kolera som väntar honom i Venedig kan man faktiskt betrakta honom som en symbolgestalt för vårt nu. Lika blind som en Oidipus, lika villrådig som en Hamlet. 

Laddar…
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons