Maria Collsiöö:Hur ser vårt vinutbud ut?

Maria Collsiöö

Hur går du tillväga när du handlar vin? Håller du dig till favoritvinet eller är du nyfiken på att upptäcka nytt? Följer du de senaste trenderna och köar vid nyhetssläppen eller grabbar du tag i närmsta flaska när du passerar Systembolaget på vägen hem?

Maria Collsiöö
Publicerad
Annons

Oavsett vilket har Systembolaget delat in dig i en kundgrupp. Närmare bestämt sju kundtyper och en åttonde som inte dricker alkohol. Detta för att urskilja köpmönster och kunna lansera rätt produkter. De olika typerna har arbetsnamn som Kunniga Karlberg, Party-Pia eller Grabbige Gustav.

– Om de mest intresserade grupperna är nöjda så kommer alla andra också att bli nöjda. Därför kan vi förenkla genom att fokusera på dem och ändå få med oss alla grupper, menar Systembolagets Ulf Sjödin, Master of Wine och Enhetschef Sortiment.

Ulf Sjödin förklarar indelningen som ett förenklat sätt att förstå en komplex värld. Indelningen fungerar som ett verktyg man använder internt och för att kommunicera med leverantörerna. Syftet är att förstå våra köpmönster så att rätt produkter lanseras.

Syftet är att förstå våra köpmönster så att rätt produkter lanseras.

Sortimentet skapas också utifrån omvärldsanalyser och bevakning av drivkrafter och trender i samhället. En stark trend nu är exempelvis den ekologiska. Även undersökningar genomförs som mäter hur nöjda vi är med ett Nöjd Kund Index (NKI). Där är sortiment och utbud en av de delar som mäts.

Annons
Annons

Allt detta utmynnar i ett trefaldigt sortiment. Fast och tillfälligt sortimentet köps in av Systembolaget genom offertförfrågningar medan beställningssortimentet är varor som lagerförs av leverantörerna. Totalt erbjuder Systembolaget 17 000 artiklar (öl, cider och sprit inräknat) varav 2 400 artiklar finns i det ordinarie sortimentet.

Med andra ord, utöver det du ser på hyllorna erbjuder Systembolaget ett beställningssortiment och ett tillfälligt sortiment. Beställningssortimentet innehåller de produkter Systembolaget inte köpt in. Vinerna är sökbara på webben och går att beställa med upp till en veckas leveranstid. Här finns mycket vin med stor variation i kvalitet. Här finns också bredd och djup för de som gör sig besväret att beställa.

Det tillfälliga sortimentet har tre underkategorier; säsong, lokalt och småskaligt samt exklusivt. Det rör sig ofta om kvalitetsviner, för det mesta i mindre volymer och högre prisnivåer. Önskvärt vore att vinerna stilmässigt och i högre grad kunde påverka det fasta sortimentet, så att vi får viner som är mindre anpassade och mer ursprungstypiska. För när vi kommer till det fasta sortimentet verkar något ha gått snett. Trots många artiklar finns här ingen nämnvärd mångfald. Inom vissa prissegment och kategorier som till exempel italienskt rött och vitt från nya världen tycks vinerna i stor utsträckning vara kopior av varandra.

Trots många artiklar finns här ingen nämnvärd mångfald.

Fyra gånger per år förnyas sortimentet i syfte att tillfredsställa en majoritet. Oavsett graden av uppmätt nöjdhet hos kunderna (som enligt NKI är mycket hög) är sortimentet bitvis utslätat med många viner av samma sort inom samma prisläge. Som till exempel mängden zinfandelviner från Apulien; viner som bitvis, både smak- och utseendemässigt signalerar smart marknadsföring snarare än god kvalitet.

Så frågan är om kundsegmenteringar och NKI-tal verkligen utvecklar sortimentet? Jag tror istället att större fokus på innehållet i flaskan i längden ger nöjdare kunder. Alla bör kunna hitta ett gott vin – oavsett prisklass från ett variationsrikt och kvalitetsdrivet sortiment.

Annons
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons