ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

RecensionTeater

EldUndergången är nära i Khemiris lek med elden

Alexander Salzberger, Marall Nasiri, Electra Hallman, Bahador Foladi och Ana Gil de Melo Nascimento.
Alexander Salzberger, Marall Nasiri, Electra Hallman, Bahador Foladi och Ana Gil de Melo Nascimento. Foto: Sören Vilks

Jonas Hassen Khemiris nya pjäs för Dramaten är både mysteriedrama och frän samtidsbetraktelse. Skådespelarna nitar sina roller, men stora scenen är inte idealisk för något som egentligen är ett kammarspel.

Lars Ring
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Elden är en sällsynt stark symbol: för utplåning, för rening och nystart – men också för upplysning och trygghet. Prometeus gav människan elden, som ett redskap för att förändra världen. Ett projekt som pågår.

”Eld” heter Jonas Hassen Khemiris nya pjäs: ett drama om fyra unga personer, alla andragenerationssvenskar, som alltsedan skoltiden träffas vart år för att med en egen uppfunnen eldritual bränna bort sina misslyckanden och svagheter. Handlingen påminner om ”Ett drömspel” – slutscenen där alla roller får elda upp symboler för sina sorger. Khemeris text är ett mysteriedrama fyllt av hemligheter som elden just den här gången kommer att blottlägga.

Laddar…