Heta influencers ger annonsbransch problem

Margaux Dietz blev Årets influencer på Elle-galan i januari.
Margaux Dietz blev Årets influencer på Elle-galan i januari. Foto: Christine Olsson/TT

Influencers har gjort ett dramatiskt intåg inom marknadsföring – särskilt bland konsumentföretag inom mode och kosmetika.

Nu omsätter marknaden uppskattningsvis runt 650 miljoner kronor. Men marknadsföringsmetoden är inte oproblematisk, menar branschorganisationen Sveriges Annonsörer.

Sara L Bränström
Publicerad
Annons

En stark närvaro i sociala medier, och samarbeten med influencers – profiler med stora följarskaror på nätet – har nästintill blivit en hygienfaktor för företag inom mode och kosmetika.

Användandet av influencers har vuxit under flera år. Enligt en mätning från IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, omsatte influencersmarknaden runt en halv miljard kronor, under 2016.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons