ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

”Skrota systemet med tilläggsbelopp”

Foto: Pontus Lundahl/TT

Dagens system med tilläggsbelopp för elever med omfattande behov av stöd leder till en utbredd och strukturell diskriminering av barn med autism, skriver Gunilla Sundblad och Agneta Söder, Autism- och Aspergerförbundet.

Publicerad
Annons

Tilläggsbelopp är en ekonomisk ersättning som ska ges av kommuner till fristående skolor för elever med omfattande behov av stöd. I dag finns det fristående resursskolor som nischat in sig med rätt kompetens om autism eftersom många skolor misslyckas med att skapa en skolmiljö som fungerar för barn och elever med autism då de saknar rätt kompetens för att utforma stöd som fungerar. I praktiken innebär det att de här resurs­skolorna är helt beroende av att tilläggs­belopp ges för att de ska kunna bedriva sin verksamhet. Nu ser vi en tydlig trend att många kommuner i allt högre utsträckning avslår ansökningar om tilläggsbelopp eller ger avsevärt lägre tilläggsbelopp än tidigare trots att behoven inte förändrats.

Laddar…