Britta Marakatt-Labba, ”Speglingar”Britta Marakatt-Labba överför jojken till bild

Britta Marakatt-Labba, ett utsnitt ur verket ”Historia”, som visades på Documenta i Kassel 2017. Ett 24 meter långt tygtryck med applikationer på linne som ägs av Tromsø universitet. På Gävle Konstcentrum visas en kopia.
Britta Marakatt-Labba, ett utsnitt ur verket ”Historia”, som visades på Documenta i Kassel 2017. Ett 24 meter långt tygtryck med applikationer på linne som ägs av Tromsø universitet. På Gävle Konstcentrum visas en kopia. Foto: Ola Røe

Det är lätt att fångas av de starka, episka berättelserna i Britta Marakatt-Labbas bilder. De handlar om samernas liv, historia och mytologi. På Documenta i somras gjorde hennes verk internationell succé. Nu visas ett urval på Gävle konstcentrum.

Anna Nittve
Publicerad
Annons

Grunden i Britta Marakatt-Labbas berättande är jojken. När hon överför den till bild blir resultatet böljande, melodiska strofer utan varken början eller slut. I den samiska kulturen finns inga hörn. Britta Marakatt-Labbas berättelser ramas in av mjuka, rundade former där, som hon säger, ”tankarna inte kan fastna i hörnen”. Hon balanserar kompositionerna så att där skapas lugn och harmoni. Hon har format ett alldeles eget bildspråk som öppnar upp den samiska kulturen, så att också den som inte är del av den kan få en inblick.

Britta Marakatt-Labba (född 1951) gjorde internationell succé förra sommaren när hon som enda svensk deltog i den prestigefyllda utställningen Documenta i Kassel och Aten. Nu visas en utställning med äldre och nyare verk på Gävle Konstcentrum.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons