Analys
5 000 gratis Instagrambilder – för 600 miljoner. Auktionspriset för ”Everydays: The first 5000 days” vände upp och ner på konstvärlden. Tecken på såväl en bubbla som vårdslöst spenderande? Snarare att en ny typ av investerare har presenterat sig på allvar – de som föredrar icke-traditionella tillgångsslag som kryptovalutor och andelar i samlarbilder.
När den historiska auktionen klubbades i förra veckan var det inte Agnes Martin, Mark Rothko eller Yayoi Kusama som hade signerat verket. Det var inte heller en akvarellmålning som såldes – utan en jpeg av Beeple, vars råmaterial du kan hitta gratis på Instagram. Priset: närmare 600 miljoner kronor.
Auktionen var, precis som du säkert redan misstänkt, unik. Och inte bara av nyss nämnda anledningar, eller att det så anrika auktionshuset Christie’s för första gången accepterade kryptovalutan ether som betalning. Inte heller för att slutsumman var den tredje högsta någonsin för ett konstverk sålt av en levande konstnär, näst efter Jeff Koons och David Hockney. Utan främst för att det markerade NFT:s entré i konstens finrum.