Det går att vända skolan

Betyg, som alltför snabbt kan bli värdelösa på grund av otydligt formulerade kunskapskrav och inflation.
Betyg, som alltför snabbt kan bli värdelösa på grund av otydligt formulerade kunskapskrav och inflation. Foto: Anders Wiklund/TT

PODD | 29 mars. Genom att göra upp med den kunskapssyn som fördärvade svensk skola kan vi lösa många av skolans problem och nå fantastiska förbättringar.

Publicerad
Annons

Vi måste göra upp med den postmoderna kunskapssyn som fördärvade den svenska skolan. Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, talar med Paulina Neuding om sin nya bok ”Dumbing down: The crisis of quality and equity in a once-great school system—and how to reverse the trend”, skriven med statsvetaren Johan Wennström.

Genom att återgå till en traditionell kunskapssyn så kan vi lösa många av problemen i den svenska skolan, inklusive mycket av det som felaktigt skylls på friskolor och aktiebolag, menar Henrekson.

Efter reklamen visas:
Det går att vända skolan
Dumbing Down – The Crisis of Quality and Equity in a Once-Great School System—and How to Reverse the Trendifn.se
Annons
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons