”Japan, naturens ande”Japanska konstnärer ser tillbaka på ett mytiskt arv

 Tomoko Konoike, ”Hidden Mountain – Fusuma Painting”, 2008.
Tomoko Konoike, ”Hidden Mountain – Fusuma Painting”, 2008. Foto: Nordiska Akvarellmuseet

Den japanska samtidskonstens förhållande till historien skiljer sig fundamentalt från vår. Där svenska konstnärer sällan intresserar sig för svenskt kulturarv står de japanska konstnärerna i ständig kontakt med landets traditioner.

Publicerad
 Manabu Ikeda, ”Lifeblood Splash”, 2010.

Manabu Ikeda, ”Lifeblood Splash”, 2010.

Foto: Nordiska Akvarellmuseet
 Akira Yamaguchi, ”Tokei (Tokyo): Roppongi Hills”, 2002.

Akira Yamaguchi, ”Tokei (Tokyo): Roppongi Hills”, 2002.

Foto: Nordiska Akvarellmuseet
Annons

Det är förstås en generalisering att japanska samtidskonstnärer har ett nära förhållande till sin kulturhistoria. Men ändå, den utställning som nu visas på Nordiska Akvarellmuseet både bekräftar och förstärker bilden genom att ha fokus på konstnärer som anknyter till naturmystik, myter och Shintoismens myriader av gudomar och andeväsen.

Det är en lågmäld och intim utställning, om än dramatisk till innehållet, kompletterad med några verk ur Östasiatiska museets samling. Snyggt iscensatt med en avskalad start i Takashi Kuribayashis hängande och slokande solros, skapad av handgjort papper och jord från Fukushima, och med ett slags färgrikt crescendo i Tomoko Konoikes rum där det klassiskt subtila skruvas upp med populärkulturella referenser till manga och anime.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons