Tveksam spelreklam på tv svämmar över
Bonusar, gratisspel och upphaussade vinstchanser. Aggressiv och vilseledande i många fall, enligt Konsumentverket. Och framför allt betydligt vanligare. Spelreklamen i tv har formligen exploderat det senaste året.
Det har knappast undgått någon. De blir fler, både till antal bolag och varumärken, de syns mer och utgör en allt större del av reklamkakan i tv. I reklamkanalerna har spelbolagen nu ungefär tio procent, i vissa kanaler runt 20 procent, av all reklam som totalt är värd omkring 5,5 miljarder kronor. För tre år sedan var den andelen tre procent, enligt Mediavisions analys. Och det är de utlandsbaserade spelbolagen som står för hela ökningen. På två år handlar det om en fördubbling av mängden tv-reklam, på en i övrigt fallande reklam-tv-marknad.
– Det hänger ihop med en begränsad möjlighet för de här bolagen att marknadsföra sig, säger Gustaf Hoffstedt, chef för branschföreningen Bos som tillvaratar de utländska spelbolagens intressen.