Ekonomisk kris slår knut på persiska mattor
Den mytomspunna persiska mattan har flertusenåriga anor. Tillverkningen försörjer två miljoner iranier men inhemsk lågkonjunktur och utländsk konkurrens har slagit hårt mot näringen. Nu är förhoppningen att lyfta handelssanktioner ska injicera nytt liv i en krisande bransch.
Dess glans må ha avtagit i takt med branschens ekonomiska tillbakagång, men mattförsäljare är fortfarande ett statusyrke. Försäljaren är högst upp i industrins näringskedja och den som gör störst förtjänst. På mattbasaren i Isfahan, Irans tredje största stad belägen 30 mil söder om Teheran, är Esmail Ghorbani något av en legendar. Han är den som håller sig med störst lager. Den som har flest shejker i gulfen i sin kundkrets.
– Jag har jobbat med det här i 50 år nu, säger Esmail Ghorbani från sin plats bakom det blanka skrivbordet. Det fanns väldigt mycket pengar att tjäna då, det var den rikaste branschen efter oljan. Nu är det annorlunda, men fortfarande är det ett yrke som ger dig mycket respekt.