Volvos historia – från kutryggig PV till lyxig suv

En bildskön Calinforniavit Amazon, en fyrkantigt trulig 245 och en kutryggig röd PV. Volvo har skapat Sveriges självbild – truligt duktiga och med bilden att vi är bäst i världen. Det skedde i det som länge var Sveriges största bolag. Här är hela historien om det Volvo som nu ska till börsen.

SvD
Uppdaterad
Publicerad
Annons
HO / VOLVO PERSONVAGNAR AB
Foto: HO / VOLVO PERSONVAGNAR AB

1 / 24

Foto: HO / VOLVO PERSONVAGNAR AB

1924
Det började på SKF, där 32-årige Assar Gabrielsson var försäljningschef. Tillsammans med ingenjören Gustaf Larson ville han starta biltillverkning i en av SKF:s fabrikslokaler. Det blev nej. Till slut gav SKF-ledningen med sig. Gabrielsson och Larson fick ett av SKF:s vilande bolag – Volvo AB som fram till 1920 hade tillverkat kullager – därav namnet Volvo ”jag rullar”.

Annons
Annons
Assar Gabrielsson var vd från 1927 till 1956.

Assar Gabrielsson var vd från 1927 till 1956.

Foto: TT

2 / 24

Assar Gabrielsson var vd från 1927 till 1956. Foto: TT

1927
Det var skärtorsdag. Strax efter klockan 10 körde försäljningschefen Hilmer Johansson ut den första seriebyggda Volvon – ÖV4 Jakob ur fabriken i Lundby. Volvo var född.

Annons
Annons
Volvos första seriebyggda bil, ÖV4.

Volvos första seriebyggda bil, ÖV4.

Foto: Volvo

3 / 24

Volvos första seriebyggda bil, ÖV4. Foto: Volvo

1929
De första bilarna med 28-hästkraftsmotorer var för små. Den betydligt större PV651 kom. Ägaren, SKF ville sälja Volvo till amerikanska Nash, men vd Assar Gabrielsson motsatte sig.

Annons
Annons
Gene J. Puskar / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Gene J. Puskar / TT NYHETSBYRÅN

4 / 24

Foto: Gene J. Puskar / TT NYHETSBYRÅN

1930
Volvo köpte sin motorleverantör Pentaverken i Skövde. Kundtidningen Ratten startade.

1935
År 1935 knoppades Volvo av och aktien noterades på Stockholmsbörsen. ”Nu blev vi hela svenska folkets egendom”, kommenterade Assar Gabrielsson entusiastiskt börsnoteringen. Men det var en grov överdrift. Först en bit in på 60-talet hade antalet aktieägare växt så att man skulle kunna använda beteckningen folkaktie.

Annons
Annons
Den extremt rymliga modellen PV801/802 presenterades 1938.

Den extremt rymliga modellen PV801/802 presenterades 1938.

Foto: Volvo

5 / 24

Den extremt rymliga modellen PV801/802 presenterades 1938. Foto: Volvo

1938
Den extremt rymliga modellen PV801/802 presenteras: En dominant på den svenska droskmarknaden var född.

1942
Volvo gör den udda stridsvagnen M/42 Lago. Man köper leverantören av transmissioner – Köpings Mekaniska Verkstad.

Annons
Annons
Presentation av Volvo PV 444 i Kungliga Tennishallen. Bland åskådarna finns bland andra prins Eugen (t.h.) och kronprins Gustaf Adolf (ljus kostym).

Presentation av Volvo PV 444 i Kungliga Tennishallen. Bland åskådarna finns bland andra prins Eugen (t.h.) och kronprins Gustaf Adolf (ljus kostym).

Foto: TT

6 / 24

Presentation av Volvo PV 444 i Kungliga Tennishallen. Bland åskådarna finns bland andra prins Eugen (t.h.) och kronprins Gustaf Adolf (ljus kostym). Foto: TT

1944
Den nya folkbilen: Volvo PV444 visas den 1 september på den stora utställningen på Kungliga Tennishallen som totalt närmare 150 000 personer såg under 10 dagar. bilen som kostade 4 800 kronor.

1947
Första leveranserna av nya Volvo PV444. När väl produktionen kom i gång hösten 1947 var priset 6 050 kronor men det stora suget gjorde att kontrakt såldes för över 10 000 kronor. Volvo hade nu nästan 3 000 anställda och omsatte 112 miljoner kronor.

Annons
Annons
Volvos klassiska Amazon lanseras 1956.

Volvos klassiska Amazon lanseras 1956.

Foto: TT

7 / 24

Volvos klassiska Amazon lanseras 1956. Foto: TT

1950
Volvo tog över Bolinder-Munktell. En uppdaterad droska – PV830 – lanserades, och som man kunde gunga omkring i som taxi ända in på 80-talet.

1952
Alla svenska barn födda 1945, fick en sagobok av Volvo – den populära ”Ville Volvo vinner världen”.

Annons
Annons
PV445 Duett

PV445 Duett

8 / 24

PV445 Duett

1953
Volvo PV445 Duett lanseras – en laståsna som skulle tillverkas i samma snälla skepnad ända till 1969 och köras av otaliga Televerksarbetare och småfirmor. En dröm av användarvänlighet.

1955
Volvo lanseras stort i USA av svensken Nils Sefeldt och amerikanen Leo Hirsch. USA blev sedan länge Volvos största marknad.

Annons
Annons
Volvo Amazon 123 GT.

Volvo Amazon 123 GT.

Foto: Per Hammarsjö / Klassiker

9 / 24

Volvo Amazon 123 GT. Foto: Per Hammarsjö / Klassiker

1956
Gunnar Engellau tillträde som vd. Amazonen lanseras. Den blev också designern Jan Wilsgaards första stora projekt. Den rundat harmoniska vagnen var tydligt inspirerad av italienska formgivare. Han skapade den tillsammans med flera andra designer, men det är han som brukar räknas som huvudansvarig. Då var han 23 år – och han blev sedan Volvos chefsdesigner mellan 1960 och 1990.

Annons
Annons
Volvo tog i från tårna och presenterade sportbilen P1800.

Volvo tog i från tårna och presenterade sportbilen P1800.

Foto: TT

10 / 24

Volvo tog i från tårna och presenterade sportbilen P1800. Foto: TT

1960
En riktig sportbil. Volvo P1800 visades, bilen som tv-profilen Helgonet, alias Roger Moore skulle köra 1962-69. Volvo hade ett misslyckat sportvagnsförsök bakom sig med P1900. Nu tog man i från tårna, med en bil som designades av den unge Pelle Pettersson (son till en av PV:ns konstruktörer) vilket kom fram först många år efteråt. Till SvD sade Volvo svävande att bilen hade ”italiensk formgivning”. Volvo tyckte att det var lite genant med en så ung och oerfaren designer.

Annons
Annons
Volvo 144.

Volvo 144.

11 / 24

Volvo 144.

1966
Volvo 144 lanserades. Den andades samma moderna rationalitet som nya Sergels torg. Först året efter kom tvådörrarsversionen. Paradnumret var säkerheten med tvåkrets bromssystem och skivbromsar runt om. Även om 144 i dag inte tycks lyxig var det just det den var. På ett modernt, avskalat sätt.

Annons
Annons
Volvo 164.

Volvo 164.

12 / 24

Volvo 164.

1968
Volvos lyxvagn 164 var här. Med rak sexa, förlängd nos och exklusiv grill. Men egentligen var det ju bara en något omgjord 144. 164 blev en succé och den bäst säljande sexcylindriga bilen i Sverige. Totalt tillverkades 153 179 Volvo 164 fram till 1975.

1971
Pehr G Gyllenhammar tar över som vd efter sin svärfar Gunnar Engellau. Onda tungor pratade om svågerpolitik, men Gyllenhammar skulle komma att dominera svenskt näringsliv i två decennier.

Annons
Annons
Sveriges snabbaste traktor.

Sveriges snabbaste traktor.

Foto: TT

13 / 24

Sveriges snabbaste traktor. Foto: TT

1974
”Sveriges snabbaste traktor”. Så kallads bland annat Volvo 240 – som egentligen bara var en 144 med ny framvagn. Men som skulle tillverkas ända till 1993 och bli den kanske svenskaste bilen någonsin. En detalj som uppskattades speciellt 1974: Handbromsen mellan stolarna – och inte till vänster om förarstolen.

1977
I början av 1977 tog han kontakt med Marcus Wallenberg med förslag om en fusion mellan Volvo och Saab-Scania. Affären presenterades i maj och slog ner som en bomb, inte minst bland de anställda direktörerna i Saab-Scania. Deras tvekan blev också det som gjorde att affären till slut officiellt avskrevs på senhösten.

Annons
Annons
Pehr G Gyllenhammar.

Pehr G Gyllenhammar.

Foto: Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN

14 / 24

Pehr G Gyllenhammar. Foto: Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN

1979
Volvo och Pehr G Gyllenhammar tvingas dra sig ur ett avtal med Norge. Norska intressen köpa 40 procent av Volvo – som skulle noteras på Oslobörsen. Volvo skulle i gengäld få 750 miljoner kronor och del i lovande oljekoncessioner i oljefälten i Nordsjön. Aktiespararnas vd Håkan Gergils protesterade. Det blev inget.

Annons
Annons
Pehr G Gyllenhammar.

Pehr G Gyllenhammar.

Foto: Ragnhild Haarstad

15 / 24

Pehr G Gyllenhammar. Foto: Ragnhild Haarstad

1982
Marcus Wallenberg och Pehr G Gyllenhammar hade fattat tycke för varandra. Volvo hade köpt 25 procent av aktierna i vardera Atlas Copco och Stora Kopparberg. Wallenbergsfären köpte på motsvarande sätt en stor andel av Volvo. Men Marcus Wallenberg dör 1982 och en öppen maktkamp mellan PG Gyllenhammar och Marcus Wallenbergs lagliga arvinge, sonen Peter Wallenberg, blossar upp. Affären faller. Samma år presenteras den helt nya lyxvagnen Volvo 760.

1983
Gyllenhammar köpt finansmannen Anders Walls imperium Beijerinvest med guldklimpen oljetradingbolaget STC. Men samarbetet bröt ihop även där och Wall trängdes ut efter ett kuppartat styrelsemöte 1983.

Annons
Annons
Volvo drömde om Nokia.

Volvo drömde om Nokia.

Foto: Roni Rekomaa / TT NYHETSBYRÅN

16 / 24

Volvo drömde om Nokia. Foto: Roni Rekomaa / TT NYHETSBYRÅN

1980-tal
Volvo köpte läkemedelsbolaget Pharmacia för 650 miljoner kronor - Gyllenhammar ville fusionera med Fermenta – men det slutade med ingenting. Volvo ville istället köpa Nokia – inte heller det blev något.

Annons
Annons
När fusionen med Renault föll avgick Pehr G Gyllenhammar med omedelbar verkan.

När fusionen med Renault föll avgick Pehr G Gyllenhammar med omedelbar verkan.

Foto: Björn Larsson Ask/TT

17 / 24

När fusionen med Renault föll avgick Pehr G Gyllenhammar med omedelbar verkan. Foto: Björn Larsson Ask/TT

1993
Den 2 december blev en ödesdag: Sören Gyll fick majoritet i styrelsen för att ställa in fusionen med Renault. Pehr G Gyllenhammar avgår med omedelbar verkan. En epok är slut.

Annons
Annons
Fords Kuga Vignale kom senare.

Fords Kuga Vignale kom senare.

Foto: Rolf Gildenlöw

18 / 24

Fords Kuga Vignale kom senare. Foto: Rolf Gildenlöw

1999
Volvo klövs i två delar – personbilsrörelsen såldes till amerikanska Fordkoncernen för 50 miljarder kronor. Till en början var Volvoköpet ett lyckokast för Ford och Volvo levererade in miljardvinster. Men efter stora förluster har det pratats om försäljning sedan 2006. Och på Volvo var man less på att inte få bli det lyxmärke man ville.

Annons
Annons
Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT

19 / 24

Foto: Pontus Lundahl/TT

2010
Det är kris i bilbranschen. Volvo håller på att dö sotdöden i ett krisande Fords ägo - som vill sälja Sveriges juvel i kronan. Den helt okände kinesiske entreprenören Li Shufu köper Volvo PV av Ford för 13 miljarder kronor. En ny era inleds.

Annons
Annons
XC90.

XC90.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet

20 / 24

XC90. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet

2014
Nya lyxiga suven Volvo XC90 lanseras. Den första bilen efter Geelys köp – och den får goda recensioner. Och säljer bra med goda marginaler. Volvos resa mot en första börsnotering hade inletts på allvar.

Annons
Annons
XC40.

XC40.

Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet

21 / 24

XC40. Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet

2017
Volvo XC40 visas upp. Det är en crossover i det lite lyxigare segmentet, lite mitt emellan en suv och en vanlig personbil.

XC40 är också den första bilen som byggs på den nya plattformen CMA. Plattformen har utvecklats av Göteborgsföretaget CEVT som ingår i Geely-koncernen.

CMA används numera i flera av koncernens bilar och den är också basen för Volvo Cars första elbil, XC40 Recharge.

Annons
Annons
Li Shifu, Geely, och Håkan Samuelsson, Volvo.

Li Shifu, Geely, och Håkan Samuelsson, Volvo.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet

22 / 24

Li Shifu, Geely, och Håkan Samuelsson, Volvo. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet

2018
Volvo Cars ägare Li Shufu vill ta bolaget till börsen. Men planerna faller samman eftersom det inte går att komma överens om ett pris på Volvo Cars.

Li Shufu blickar mot elbilsmarknaden och vill ha en hög värdering av bolaget men investerarna är inte lika övertygade om att värdet är så högt.

Annons
Annons
XC40 Recharge.

XC40 Recharge.

Foto: DEROS ANDERS/Aftonbladet / TT NYHETSBYRÅN

23 / 24

XC40 Recharge. Foto: DEROS ANDERS/Aftonbladet / TT NYHETSBYRÅN

2020

Volvo Cars inleder produktionen av sin första elbil, XC40 Recharge. Under flera år har Volvo Cars satsat hårt på att sälja laddhybrider, bilar som både har förbränningsmotor och elmotor, men nu ska det bli mer elbilar.

Volvo Cars siktar numera på att under 2025 ska hälften av företagets nya bilar ha ren eldrift. Från 2030 ska Volvo Cars enbart sälja elbilar.

Annons
Annons
Volvo ska slutligen ta steget in på börsen.

Volvo ska slutligen ta steget in på börsen.

Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock / TT NYHETSBYRÅN

24 / 24

Volvo ska slutligen ta steget in på börsen. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock / TT NYHETSBYRÅN

2021

Volvo Cars ägare, Geely Holding med Li Shufu i spetsen, drar igång ett nytt försök att lansera bolaget på Stockholmsbörsen. Först kommer beskedet att elbilstillverkaren Polestar, som till hälften ägs av Volvo Cars, ska in på börsen i USA.

I oktober blir det klart att Volvo Cars-aktien ska börja handlas på Stockholmsbörsen 28 oktober 2021.

Annons
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons