RecensionOpera & musikaler
Skräck och skoj kryddar välkokt soppmusikal
Det svänger om Soppteaterns eget recept på skräckmusikal. Här lånas friskt från olika genrer och skojas en del med vår uppkopplade samtid.
Halloween må ha passerat, men den som ännu hungrar efter mer skräck och död kan med fördel luncha Under Fontänen på Sergels torg. Soppteatern har nämligen anlitat en kock med vass kniv, dålig impulskontroll och särskild aptit på alltför nyfikna besökare. Här försvinner i rask takt både en grävande journalist och en demonutdrivande kyrkoherde – men just som en lagom prillig psykoterapeut riskerar att gå samma öde till mötes köksvägen så löser hans person upp sig i ett minst sagt splittrat galleri av identiteter.
Mångbegåvade soppteaterchefen Sara Jangfeldt har åter slagit sig ihop med Rikard Bergqvist, som skrivit och regisserat en eklektisk metahistoria med genklang rätt in i vår sociala medier-fixerade tid, späckad av svängig originalmusik av Martin Östergren. Här finns förstås referenser till Dracula, Frankenstein och kultklassikern ”The rocky horror show” – och nog kan man, likt filmversionen av denna, tänka sig att några av låtarna på Soppteatern kan locka till singalong. Här musiceras och sjungs på rim i alla genrer, från ösig goth-rock via ballad till mjukt gungande latinrytmer.