RecensionNya filmer

Decision to leaveMisshandlad hustru, mördare – eller båda?

Foto: Nonstop Entertainment

Ett fall med en död bergsklättrare blir så uppslukande att en mordutredare börjar spana på mannens änka – såväl dag som natt. Park Chan-wook som regisserade ”The handmaiden” nystar i ett mysterium med utsökt briljans.

Jan Söderqvist
Publicerad
Annons

Om det finns en de låga förväntningarnas rasism, som gör att den fördomsfulle är inställd på att en person med en viss bakgrund kommer att underprestera, och att det är i sin ordning, så finns det även en de höga förväntningarnas förblindelse. Den kan yttra sig så, att någon som tidigare har levererat ett spektakulärt mästerverk – till exempel den koreanske regissören Park Chan-wook, som ju skänkte världen den närmast löjligt virtuosa och njutbara ”The handmaiden” härom året – väcker en besvikelse hos betraktaren genom att helt enkelt bara leverera någonting annorlunda och avvikande.

Exakt detta är min initiala upplevelse av Parks ”Decision to leave”. Jag kan inte riktigt få syn på den, bländad som jag är av ”The handmaiden”. Jag uppfattar att det nu rör sig om en genreövning, en hårdkokt deckare med drömska förtecken, förvisso raffinerad men ändå monokromt grå och diffus i jämförelse med föregående fyrverkerier. Som tur är tar jag mig tid att se om den. Och fram träder en subtilt bitterljuv, elegant undanglidande berättelse om bland annat just förblindelse och förlust, en film som ikläder sig noir-kostymen som ett slags listigt kamouflage.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons