”Visar att man kan göra sin passion till business”

Johanna Ingelsson, grundare av Equestrian Stockholm.
Johanna Ingelsson, grundare av Equestrian Stockholm. Foto: Emma-Sofia Olsson

Kundkontakten via sociala medier är ovärderlig när Equestrian Stockholm rusar vidare på sin framgångsresa. För vd:n Johanna Ingelsson är målet med bolaget även ett annat – att inspirera tjejer och kvinnor att följa sina drömmar.

Uppdaterad
Publicerad
Equestrian Stockholm säljer exklusiva ridkläder och ridutrustning. På Instagram är bolaget det största ridklädesmärket i världen.

Equestrian Stockholm säljer exklusiva ridkläder och ridutrustning. På Instagram är bolaget det största ridklädesmärket i världen.

Foto: Emma-Sofia Olsson
”Hästar en väldigt stor passion och jag har visat att man faktiskt kan ta sin passion i livet och utveckla det till en business”, säger Johanna Ingelsson.

”Hästar en väldigt stor passion och jag har visat att man faktiskt kan ta sin passion i livet och utveckla det till en business”, säger Johanna Ingelsson.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Johanna Ingelsson har nyss blivit mamma: ”Om man planerar så mycket som möjligt, så funkar det”, säger hon.

Johanna Ingelsson har nyss blivit mamma: ”Om man planerar så mycket som möjligt, så funkar det”, säger hon.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons
SvD Affärsbragd 2022 – rösta här | SvDsvd.se

För andra året i rad är Equestrian Stockholm, med grundaren och vd:n Johanna Ingelsson, nominerat till SvD:s Affärsbragd. Bolaget har fortsatt att växa och har nu passerat 100 miljoner kronor i omsättning.

– Vi fortsätter att sträva efter att erbjuda kvalitativa ridprodukter som håller över tid, liksom att inspirera tjejer och kvinnor att följa sina drömmar, säger Johanna Ingelsson.

Bolaget har också fortsatt den internationella expansionen under året som gått.

– Vi växer snabbt i framför allt USA och Holland. Det är jättekul att vi blir allt mer internationella, säger hon.

När Equestrian Stockholm, som säljer exklusiva ridkläder och ridutrustning, går in på en ny marknad arbetar man främst med sociala medier som kanal, framför allt Instagram, där bolaget är det största ridklädesmärket i världen.

Annons
Annons
Equestrian Stockholm säljer exklusiva ridkläder och ridutrustning. På Instagram är bolaget det största ridklädesmärket i världen.

Equestrian Stockholm säljer exklusiva ridkläder och ridutrustning. På Instagram är bolaget det största ridklädesmärket i världen.

Foto: Emma-Sofia Olsson
”Hästar en väldigt stor passion och jag har visat att man faktiskt kan ta sin passion i livet och utveckla det till en business”, säger Johanna Ingelsson.

”Hästar en väldigt stor passion och jag har visat att man faktiskt kan ta sin passion i livet och utveckla det till en business”, säger Johanna Ingelsson.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Equestrian Stockholm säljer exklusiva ridkläder och ridutrustning. På Instagram är bolaget det största ridklädesmärket i världen. Foto: Emma-Sofia Olsson

Sociala medier förändras ständigt, hur gör ni med det?

– Ett av de viktigaste skälen till att vi växer så mycket är för att vi lyssnar på våra kunder. Då vill vi också vara där kunderna är. Om de alltmer är på exempelvis Tiktok, då vill vi finnas där också, för att kunna lyssna på dem och ha en dialog och på så sätt komma nära våra kunder.

– Det är det som är så spännande med sociala medier. Genom en kommentar kan man få direktkontakt med konsumenten på ett enkelt och snabbt sätt.

Men i dagsläget är det fortfarande Instagram som är överlägset viktigast kanal för Equestrian Stockholm.

– Instagram fungerar bra för oss. Där har vi en tät dialog med våra kunder. Vi inspirerar dem med våra medier men vi får också inspiration av våra följare. De är ett enormt stöd för oss i vår produktutveckling vilket är ovärderligt för oss. På så sätt är också kunderna en del av att ta fram de produkter som de vill ha allra mest och det ger oss också möjligheten att förbättra det produktsortiment vi redan har.

”Hästar en väldigt stor passion och jag har visat att man faktiskt kan ta sin passion i livet och utveckla det till en business”, säger Johanna Ingelsson. Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons
Annons

Equestrian Stockholm håller också på att utveckla stödet till tre initiativ: Ride for nature, Ride for women och Ride against cancer.

En viktig del av marknadsföringen är samarbeten med duktiga ryttare. Dels rent sponsorskap, dels att ridprofilerna ibland faktiskt hjälper till att ta fram nya produkter, vilket inte minst kan vara viktigt när bolaget går in i länder med ett annat klimat än i Sverige.

– Oftast samarbetar vi med yngre kvinnor som är väg uppåt, där vi vill vara med och stötta deras resa i sporten, säger Johanna Ingelsson.

Hur ser du på dig själv som entreprenörsförebild för just unga kvinnor?

– I mitt fall är hästar en väldigt stor passion och jag har visat att man faktiskt kan ta sin passion i livet och utveckla det till en business och vara med att leda och utveckla den branschen. Och kanske jag kan vara med att uppmuntra någon att ta det steget.

Vad har du får råd till andra som vill göra som du och starta ett företag?

– Våga fråga om hjälp av folk som kan branschen. Hör av dig, skicka ett mejl, be att få ett möte. Och våga sätta i gång. Många tror att man måste lära sig allt innan man startar, men företagande är ju en läroprocess, så du kan inte tro att du ska vara fullärd innan du kör i gång. Vissa planerar för länge, så det blir inget av.

Johanna Ingelsson tycker också att det är viktigt att omge sig med människor som kompletterar dig.

– Om du exempelvis inte är så bra på struktur, se till att samarbeta med någon som är strukturerad, så du kan jobba mot dina mål. Det är lätt att omge sig med människor som är precis som du, för att det är bekvämt att man tänker lika.

Annons
Annons
Johanna Ingelsson har nyss blivit mamma: ”Om man planerar så mycket som möjligt, så funkar det”, säger hon.

Johanna Ingelsson har nyss blivit mamma: ”Om man planerar så mycket som möjligt, så funkar det”, säger hon.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Johanna Ingelsson har nyss blivit mamma: ”Om man planerar så mycket som möjligt, så funkar det”, säger hon. Foto: Emma-Sofia Olsson

Hur behåller ni entreprenörsandan i bolaget?

– Att man som anställd alltid får vara med att påverka är något som jag tror har gjort att vi har kunnat utvecklas så fort som vi har gjort.

Hur är det att vara entreprenör och samtidigt föräldraledig?

– Jag är ju väldigt nybliven mamma. Men hittills har det gått bra. Om man planerar så mycket som möjligt, så funkar det. Det som faktiskt är positivt med corona är att man kan jobba väldigt mycket mer digitalt, och så är jag inne på kontoret en gång i veckan. Sedan var det en självklarhet för mig och hennes pappa att dela jämställt på föräldraskapet.

SvD Affärsbragd 2022 – rösta här | SvDsvd.se
Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons