RecensionNya romaner

FörintaHoullebecq skildrar civilisationens död

Michel Houellebecq (född 1958) är en av Frankrikes mest omsusade författare och en ständig Nobelpriskandidat. Han är bland annat känd för romanerna ”Elementarpartiklarna” och ”Underkastelse”.
Michel Houellebecq (född 1958) är en av Frankrikes mest omsusade författare och en ständig Nobelpriskandidat. Han är bland annat känd för romanerna ”Elementarpartiklarna” och ”Underkastelse”. Foto: Philippe Matsas / Flammarion

Civilisationen har dött, även om TGV-tågen fortfarande går i 300 kilometer i timmen. Michel Houellebecqs senaste är en roman om vad som händer i ett samhälle där allt utom status och konsumtion avskaffats.

Håkan Lindgren

Med tanke på den moralism som dominerar vårt kulturliv är det underligt att Michel Houellebecq inte har blivit omfamnad i Sverige. Han borde passa utmärkt i rollen som konsumtions­kritiker – en roll som är populär bland välutbildade konsumenter. Ända sedan debuten (”Konkurrens till döds”, översatt 2002) har det varit uppenbart att han skriver om de förlorare som överflödssamhället producerar.

Houellebecq beskriver hur människor mår i ett samhälle som har avskaffat alla värden utom status och konsumtion. Så mycket i hans romaner handlar om frustration och underläge, om personer som lydigt inbillar sig att sex – eller i värsta fall fryskäk från Picard – kan kompensera allt de saknar. De provocerade reaktioner han väcker är svårbegripliga, framförallt när de kommer från folk om borde uppskatta honom – för vad är Houellebecq om inte Europas mest konsekvente skildrare av nyliberalismens psykologiska skadeverkningar?