”Med osäkerhet som vara”
KLIMATBLUFFEN Hur lyckas industrin sprida rykten som orsakar tvivel om klimathotet i snart sagt hela världen? Hur lyckades tobaksindustrin under många år avfärda riskerna med rökning? Magnus Westerstrand skriver om hur man med hjälp av ”oberoende” tankesmedjor sprider villfarelse för att tjäna pengar.
Sedan 2004 dokumenterade centret för offentlig integritet att olje- och gasindustrin spenderat mer än 2,5 miljarder kronor på lobbying och politiska donationer i USA de föregående 6 åren. Men summorna fortsätter att stiga, från 2007 till 2008 ökade lobbyingen med 57 procent till runt 1 miljard kronor (128,6 million US$). Greenpeace kom nyligen med en rapport som nämner Koch industries bland dem som satsar mest pengar på tankesmedjor som sprider felaktigheter och myter i klimatdebatten. Engelska tidningen the Times konfronterade den 19 juli Exxon. Bolaget har dokumenterats ge över 10 miljoner kronor under 2009 till tankesmedjor och organisationer som försökt förminska klimatfrågan.