ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Recension

NattvardenStark närbild av Noréns värld

Anja Lundqvist och Samuel Fröler i Nattvarden
Anja Lundqvist och Samuel Fröler i Nattvarden Foto: CARL THORBORG
Lars Ring
Publicerad
Annons

En dag kommer människor att vallfärda till det där slitna hotellet på Skåneslätten. Dessa rum för resanden som Lars Norén skildrar via sin självbiografiska genombrottspjäs ”Natten är dagens mor” 1982 och som blev en första metafor för den känsla av hemlöshet som är en existentiell grund för allt han skriver. Här domderar en gravt alkoholiserad far, här dör en cancersjuk mor medan huvudrollen slåss på liv och död med sin bror.

Raden av iscensättningar av dramat gav säkert en viktig insikt. En dramatiker kan inte styra över immanenta avsikter och tolkningar. På flera scener blev bilden av fadern till ett nidporträtt av ett endimensionellt svin, en närbild av gapigt begär. Modern spelades som offer. En ängel som prövad men stoisk gick mot sin tidiga död.

Laddar…