Ett djärvt scenbyte

MELLIKA MELOUANI MELANI. Hon har hyllats för djärva, politiska föreställningar, fast numera skiljer regis­sören Mellika Melouani Melani på konst och politik. Snart tar hon över som konstnärlig ledare på Folkoperan. Men först förbannar Nobelpristagaren Elfriede Jelinek än en gång.

Uppdaterad
Publicerad
Mellika Melouani Melani.

Mellika Melouani Melani.

Foto: DAN HANSSON
Annons

Namnet! Jag kommer på det först när Mellika Melouani Melani har rest sig från fåtöljen i Artistfoajén en våning upp på Dramaten för att skynda ut till dagens repetitioner av Köpmannens kontrakt av Elfriede Jelinek.

Hon har givetvis fått frågan om sina två förvillande lika efternamn förut. Men hon förklarar, innan hon springer ut till skådespelarna som står startklara någonstans i huset. I början av hennes karriär blev hennes marockanske pappa rädd för vad hans bekanta skulle tycka om dotterns konstprojekt, som skådespelare och sedan som regissör (som inte är av den väna sorten som sätter upp klassiker efter formulär 1A).

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons