Recension

Teaterlexikon – uppföljaren: Från anställningsbar till överklassKvick trendspaning och samtidsspegel

Uppdaterad
Publicerad
Annons

För en dryg månad sen skrev Financial Times – apropå den omfattande migrationen från Galaxen Gutenberg till de virtuella rymderna, eller mer precist, apropå läsarnas flykt från tryckta lexikon till digitaliserade uppslagsverk – en sorts dödsruna över tysk bildningskultur, som skribenten ansåg kom till uttryck i förlaget Bertelsmanns beslut att avveckla klassiska Brockhaus encyklopedi.

Mot den bakgrunden är Jenny Aschenbrenners och Ylva Lagercrantz Spindlers ”Teaterlexikon” i högsta grad en produkt av vår tid. Den utkommer visserligen i bokform, men i ett behändigt handdatorformat. Och den är allt annat än encyklopedisk. Redaktörerna har förstått att vi inte – längre – automatiskt sätter likhetstecken mellan det voluminösa och det viktiga. De försöker inte slå exempelvis Patrice Pavis ”Dictionary of the theatre” i gravallvar och uttömmande definitioner. I stället söker de säga något inspirerat, initierat och kort om de överanvända och ibland omstridda ord som används i teaterkretsar och som kastar ljus över det svenska teaterlandskapet just nu.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons