Kvar på perrongen

Tågens punktlighet har minskat kraftigt två år på raken. Nu står SJ inför ännu en vinter. Frågan är om förberedelserna räcker och hur mycket mer tålamod resenärerna kan uppbringa.

Tove Carlén
Uppdaterad
Publicerad
Annons

På betonggolvet i vagnhallen är mattan framrullad. Ett helt tåg fullt med journalister från hela Sverige har just anlänt till Hagalund i Solna. De vita borden och stolarna fylls, diskret loungemusik spelas i högtalarna. Blomsterarrangemangen och dukarna går också i vitt. De gråa linneservetterna är det enda som bryter av. Några veckor tidigare har gästerna fått en inbjudan, en glossig historia från självaste Jan Forsberg, vd på SJ. Detaljerna i pressvisningen är dock signerade Micael Bindefeld - festfixarens pr-byrå håller i arrangemanget.

Vad som ska visas upp är SJ:s nya påkostade tågsatsning. Två miljarder har de så kallade SJ 3000-vagnarna kostat. Intresset från allmänheten är stort. Nyheten får stort utrymme i kvällssändningarna på tv.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons