Alla vill ju bli gillade

Mer än hälften av alla svenskar är aktiva på Facebook, 3,5 miljoner använder tjänsten varje dag. Företagen har inte råd att ignorera detta. Men det är en komplex värld och kampen om användarnas uppmärksamhet är hård. Ett ”gilla” har blivit hårdvaluta, men frågan är hur mycket det egentligen är värt.

Uppdaterad
Publicerad
”I slutändan är målet med allt vi gör att sälja fler bilar. Många som gillar ett företag är också öppna för att få erbjudanden och säljbudskap via Facebook. Det kanske är lättare om man säljer hamburgare, men det är något vi tittar på. I dagsläget handlar vår närvaro på Facebook mest om att bygga Nissans varumärke”, säger Jenny Spets Wojarski, Nissan Nordics kommunikationschef

”I slutändan är målet med allt vi gör att sälja fler bilar. Många som gillar ett företag är också öppna för att få erbjudanden och säljbudskap via Facebook. Det kanske är lättare om man säljer hamburgare, men det är något vi tittar på. I dagsläget handlar vår närvaro på Facebook mest om att bygga Nissans varumärke”, säger Jenny Spets Wojarski, Nissan Nordics kommunikationschef

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Det lilla familjeföretaget Bubs Godis i Jönköping har med sin paradprodukt hallonlakritsskalle länge dragit jämt med konfektyrjätten Krafts varumärke Marabou i kampen om antal gilla på Facebook. Marabou gick med sina 347 000 gilla nyligen om hallonlakritsskalle, men bara på marginalen.

– De har länge försökt gå om oss, vilket måste kännas lite pinsamt för dem som är så stora. Vi tycker detta är jättekul, men vi gör det inte för att slåss med Marabou, säger företagets försäljningschef Ulf Siverklev, en av få anställda som inte är en familjemedlem.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons