Den sista stora redesignen av SvD.se

I en väldesignad produkt ska läsaren inte behöva fundera på design och struktur utan det ska fungera smidigt, vara logiskt och tydligt vad och var man ska läsa och hitta intressant innehåll. Här har SvD tagit hjälp av Oktavilla och i det här inlägget berättar Lars Wästfelt och Alexis Fellenius från Oktavilla om sin roll i design- och utvecklingsarbetet.

Ola Henriksson
Publicerad
Annons
Alexis Fellenius och Lars Wästfelt, från Oktavilla. Foto: SvD

Oktavillas uppdrag spänner över flera delar:

  • Genomgående design (typografi, färg, form, användbarhet och användarupplevelse)
  • Informationsarkitektur (strukturen för läsarupplevelsen, hur man hittar runt i sajten)
  • Gränssnittskod (den kod som presenterar sidan i webbläsaren).

De har även varit delaktiga i den tekniska platform som vår utvecklingsavdelning byggt.

Vad är er känsla nu när ni ser resultatet?

– Det är jätteroligt och det känns bra att det har fått så fint mottagande, säger Lars Wästfelt.

Han är övertygad om att den grund som lagts i detta design- och strukturarbete är vad som behövs för att skapa en produkt som lätt kan vidareutvecklas.

– Vi hoppas att vi har gjort den sista stora redesignen av SvD.se. Med det designsystem som vi tagit fram har vi nu verktygen för att löpande kunna förändra utan att behöva börja om från nytt, säger Lars Wästfelt.

Annons
Annons

– Målet har varit att designa en lösning som skapar förutsättningar för en produkt i ständig förändring. Arbetet med identitet, struktur, användbarhet och gränssnittskod samspelar och informerar varandra hela tiden under designprocessen, säger Alexis Fellenius.

Ett utdrag ur SvD:s designsystem

Oktavilla har tagit fram ett skräddarsytt frontend-ramverk för SvD:s behov som använder de metoder och tekniker som är "best practice" just nu. Ramverket är modulärt uppbyggt så att alla delar är tydligt avgränsade. Den typografiska skalan, layoutramverket, avstånden, färgerna samt alla specifika komponenter är tydligt och separat definierade. Det innebär till exempel att regler för storlek och radavstånd i den typografiska skalan kan ändras på en plats och då uppdateras överallt där den används. Allt detta är paketerat i vad som kallas en "styleguide" eller "pattern portfolio" som versionshanteras och kan användas i olika produkter men uppdateras på en central plats.

– Vi har skapat ett system av komponenter som tar hand om de behov vi haft under projektet samtidigt som vi skapat förutsättningarna för att det ska vara enkelt att vidareutveckla och underhålla, berättar Alexis Fellenius.

– En av de roligaste delarna av vårt arbete är att det pågår en väldigt öppen dialog om process, teknik, design och de utmaningar som responsiv design innebär för organisationer, säger Alexis Fellenius.

Annons
Annons

Några intressanta exempel inom just mediebranschen som öppet delar med sig av sin förändringsresa är The Guardian och BBC.

Alexis Fellenius presenterar designskisser.

Medarbetare från Oktavilla var med redan från början av utvecklingen av det som nu är Schibsted Media Platform, det publiceringssystem nya SvD baseras på. Schibsted Media Platform är designat och utvecklat från grunden för att fylla de behov som moderna, digitala nyhetsredaktioner har.

– Att designa en nyhetssajt utifrån de möjligheter som Schibsted Media Platform ger har varit helt avgörande för resultatet, både för läsaren och redaktionen säger Alexis Fellenius.

Enligt Oktavilla är själva informationsmodellen för en nyhetssajt som SvD.se inte särskilt komplex. Det handlar i sin enklaste form om artiklar som ska nås via en startsida.

– Den stora utmaningen är prioriteringarna mellan fler olika behov och konflikterna som uppstår dem emellan – till exempel att designa en bra läsupplevelse och samtidigt integrera annonser, säger Alexis Fellenius.

Här gäller det att balansera rätt, särskilt i en tid med snabb förändring och där gamla modeller hela tiden utmanas.

Lars Wästfelt hämtar mycket av inspirationen till designen i det Svenska Dagbladet redan är.

– Det handlar om att hålla ihop varumärket och bygga vidare på den kunskap vi har kring typografi och att skapa en enklare och renare upplevelse. Målsättningen är att låta orden, texterna och bilderna komma fram och stå på egna ben, säger han.

A new digital home for Svenska Dagbladet (English version by Oktavilla about the redesign process)medium.comErbjudande: Testa SvD digital 10 veckor gratiskundservice.svd.se
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons