Analys
Även om det är lätt att tro något annat: Den fysiska pappersboken är fortfarande förstahandsvalet i USA. Men för aktörerna på marknaden gäller det att vara kvickfotade för att inte riskera att slås ut. Samtidigt kommer det nu uppgifter om att bland annat tv-spelsmakare är intresserat av att försöka tälja guld på e-boken.
Att åka till en resort fylld med amerikaner kan lätt ge dig en och annan vanföreställning. Som att alla läser digitala böcker. Överallt syns någon form av läsplatta och en oftast sönderbränd turist som knappar fram sida efter sida. Faktum är dock att läsplattan än så länge inte är någon stor succé i USA – enbart 12 procent av den vuxna befolkningen äger en.
Men utvecklingen går fort framåt. När värdet på den totala bokförsäljningen i USA ökade med 3,6 procent till 11,3 miljarder dollar i fjol var det just den digitala boken som stod för arbetet. Medan försäljningen av de fysiska böckerna föll med ett fåtal procent, lyfte e-böckerna med hela 164 procent.