ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

RecensionScenvår 2017

The valley

Genialt tankeväckande i kopiornas tid

Rósa Ómarsdóttir och Inga Huld Hákonardóttir är tvillingar i ”The valley”.
Rósa Ómarsdóttir och Inga Huld Hákonardóttir är tvillingar i ”The valley”. Foto: Alda Loa Leifsdottír/MDT

Rósa Ómarsdóttir och Inga Huld Hákonardóttir är kloner i ”The valley”, ett genialt enkelt och ändå komplext verk om den suddiga gränsen mellan människa och maskin, skriver Anna Ångström.

Anna Ångström
Publicerad

Alltsedan sedan industrialismens genombrott har konsten och populärkulturen utforskat gränszonen mellan människa och maskin. Hur skilja skapare från skapad, original från kopia – och var hamnar slutligen kontrollen över vår existens? Den digitala världens artificiella verkligheter har också sin lockelse. På senare år har exempelvis dans- och filmparet Ludvig Daae och Joanna Nordahl smart problematiserat temat i ”Hyper fruit”.

Nu kommer Rósa Ómarsdóttir och Inga Huld Hákonardóttir, båda utbildade vid Parts i Bryssel där de inledde sitt samarbete. Deras prisade verk ”The valley” är väl värt en utflykt till Skeppsholmen för den som vill se en genialt enkel och likväl ambitiöst komplex och snyggt genomarbetad iscensättning. Bland inspirationskällorna finns Freuds teori om das Unheimliche, den obehagliga känslan när något är bekant men ändå främmande, och begreppet uncanny valley som ringar in hur en människolik robot framstår som kuslig.

Laddar…