ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

GM har saboterat Saabs varumärke

Saab har under sin amerikanska ägare gått från att vara tekniskt innovativt och säkerhetsinriktat till ett tämligen anonymt europeiskt bilmärke med tvivel- aktigt kvalitetsrykte. Orsaken till den utvecklingen hittar man i Detroit.

Nils-Olof Ollevik
Publicerad

Vad är en Saab? Från introduktionen 1950 har Saabs person- bilar gått från att vara en billig folkbil till sportbil, livsstilmarkör för intellektuella, säkerhetsikon, till sportbil igen och så familjebil.

På samma sätt har Saab tappat sin image av att vara en av de tekniskt innovativa biltillverkarna. Saab utvecklades av aero- dynamiker från flygplansfabriken som konstruerade en bil med lågt luftmotstånd, liten och relativt bränslesnål motor och utmärkt väghållning har blivit en tämligen slätstruken bil, en bland andra europeiska märken.

Laddar…