Nya SvD.se här: ”Vi behöver tänka helt nytt”
Svenska Dagbladet lanserar i dag en ny förstasida på sajt och app. Den vänder upp och ner på gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska vara. Vi vill veta om vi lyckas. Eller ännu hellre, hur vi kan bli ännu bättre? Längst ned i artikeln kan du ge feedback på nya SvD.se.
Ett ständigt flöde av nyheter, där det som ligger i toppen hela tiden byts ut mot nya artiklar och nya ämnen. Så är vi vana vid att många tidningssajter ser ut. Men är det verkligen vad läsarna vill ha?
För ett och ett halvt år sedan inledde Svenska Dagbladet en långsiktig förändringsresa för att ta tidningen till en ny position. En viktig del av arbetet har varit att förstå läsarna och vad som krävs för att möta behoven i en digital nyhetsupplevelse.
Och en avgörande insikt är att dagens nyhetssajter sällan möter läsarnas behov.
– För att leverera på målgruppens krav och behov ser vi att vi behöver tänka helt nytt. Det finns ingen att kopiera. Vi försöker nu skapa en förstasida där våra läsare snabbt får koll på det viktigaste, men också förståelse och nya insikter i de avgörande frågor som vi möter i en ganska komplex värld, säger Anna Careborg, chefredaktör.
I korthet kan man säga att läsarnas förväntningar på en modern nyhetssajt är ett tydligt redaktörskap, där det viktigaste är lätt att hitta och där både innehåll och presentation ger en relevant och bra överblick över nyhetsläget – när man än läser.
Genom förändringarna vill Svenska Dagbladet bygga en lika stark digital relation till prenumeranterna som papperstidningen länge har haft.
– Vi känner i dag vår målgrupp ganska väl. Vi vet vad de önskar av en modern nyhetssajt och vilka behov vi behöver fylla. När vi nu lanserar den här nya förstasidan på SvD.se gör vi det tillsammans med läsarna. Vi har inte alla svar på hur det här kommer att bli, men vi vet att om vi gör det med läsarna kan det bli riktigt bra. Det här är jätteintressant att följa, säger Anna Careborg.
Nya SvD.se bygger på ett aktivt redaktörskap, från sajtens topp till dess botten. För att ge läsarna en snabbare och bättre nyhetskoll är urvalet av artiklar som lyfts fram hårdare. Vad som publiceras och när på dygnet det sker, styrs mer utifrån kunskap om läsarnas behov, när de vill och har tid att läsa. Ambitionen är en sajt som respekterar läsarnas tid, upplevs mer relevant och värd att återvända till.
Fyra fasta platser på nya SvD.se
Flera delar i den nya förstasidan har under våren smyglanserats och därefter vidareutvecklats, hela tiden i dialog med prenumeranterna:
Ledarmaterialet har fått en egen tydligt vinjetterad yta på SvD.se, för att skilja mellan nyheter och opinion. Här lyfts det starka opinionsmaterialet och den dagliga podden Ledarredaktionen fram.
Varje veckodag får sitt eget ämne Vi har valt ut ett antal ämnen som vi vet att våra prenumeranter intresserar sig för. På söndagar publicerar vi till exempel artiklar om privatekonomi och karriär och på måndagar blir det alltid den starkaste journalistiken om träning och hälsa. Det dagliga ämnet har också fått en egen yta på SvD.se, så att det ska vara lätt att hitta och återvända till.
Utvalt från SvD gör det enklare för läsarna att hitta den allra mest unika journalistiken som bara prenumeranter har tillgång till. Genom detta grepp riskerar läsarna inte att missa fördjupande reportage och omtalad journalistik som redaktionen av olika anledningar vill lyfta fram.
Temalistor belyser en aktuell händelse ur olika perspektiv. Den senaste veckan har vi till exempel publicerat temalistor om psykisk ohälsa, apropå intervjun med Meghan Markle och prins Harry, och om ändrade köpbeteenden i coronans spår.