ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

RecensionTeater

Svindlande höjder

Brontës konflikter snurrar i svindlande fart

Angelika Prick och Siri Fagerudd i "Svindlande höjder".
Angelika Prick och Siri Fagerudd i "Svindlande höjder". Foto: Fredrika Eriksson

Rasande tempo och spexiga inslag – det går undan när Emily Brontës klassiker iscensätts på Uppsala stadsteater. Angelika Prick och Simon Rodriguez är naturbarnen som explicit förfinas intill det omänskliga.

Loretto Villalobos
Publicerad

Döden hälsar oss välkomna till det hemsökta godset Wuthering Heights. Det visar sig att han – hen, för hela ensemblen får bära Liemannens skrud under föreställningens gång – är mer en huvudfigur än vad man skulle kunna ana. Året är 1771 och Mr Earnshaw har adopterat en gatpojke som får namnet Heathcliff. Sonen Hindley är skeptisk, dottern Catherine är inte lika länge kritisk. Så trillar Mrs Earnshaw av pinn, åren går och Catherine och Heathcliff blir oskiljaktiga.

I Melody Parkers bearbetning av Emily Brontës roman från 1847 förmedlas skeendena kronologiskt i rasande tempo med hjälp av textkort som anger årtal och viktiga händelser. Tonen är så spexig att jag nästan tror att Uppsalapubliken ska börja ropa efter omtag.

Laddar…