Shein turboladdar H&M:s succé

PODD | Tusentals nya produkter till försäljning – varje dag. Shein når stora framgångar genom att skruva upp tempot i en redan blixtsnabb klädhandel. Men vad döljer sig egentligen bakom det så hemlighetsfulla bolaget?

SvD
Publicerad
Annons
Efter reklamen visas:
Shein och ultra fast fashion

En ny modeaktör har gett upphov till begreppet ”ultra fast fashion.” Kinesiska Shein har växt till att bli störst i USA inom lågprismode där man redan gått om spelare som Amazon, Zara och H&M. I det här avsnittet gräver vi i deras affärsmodell, hur deras tillverkningskedja ser ut och varför de blivit så framgångsrika i väst. Vi diskuterar även om hur snabb konsumtion är kompatibelt med Greta-generationen och vad ”ultra fast fashion” innebär för svenska modebranschen.

Programledare: Jacob Lovén och Björn Påhlman Spenger 

Medverkande: Eva Xiao, Jörgen Andersson, Per Ljungberg, Katarina Graffman, Isola Janemon och Johanna Thordenberg

Produktion och ljudsättning: Jacob Lovén, Fredrik Nilsson

Producent: Katarina Andersson

Research: Filippa Weström

Ansvarig utgivare: Anna Careborg

Musik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist.Avsnittet innehåller korta ljudklipp från YouTube-kanalerna HopeScope, James Charles, Laura Lee, Felicia Aveklew, Johanna Ottosson, Matilda Bergljung  

Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen, krypto och digitala utbildningstjänster? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande

Annons
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons