Kinesisk satsning på ny järnväg havererar

Den kinesiska regeringen har bestämt sig för att dra ned på satsningarna på att bygga ny järnväg. Oron är stor för att järnvägsministeriet inte ska klara av att betala tillbaka på de enorma lån man tagit upp för projekten.

Publicerad
Det första höghastighetståget mellan Shanghai och Hangzhou gick den 26 oktober 2010. Satsningar som den här kan nu vara historia i Kina.

Det första höghastighetståget mellan Shanghai och Hangzhou gick den 26 oktober 2010. Satsningar som den här kan nu vara historia i Kina.

Foto: EUGENE HOSHIKO/AP
Annons

Dessutom är osäkerheten fortsatt stor inför den väldiga satsningen på höghastighetståg som Kina gjort de senaste åren. Det rimliga i projektet började framför allt ifrågasättas efter en krasch i somras med höghastighetståg där över 40 människor dog.

Enligt den statliga nyhetsbyrån Xinhua och AP tänker den kinesiska regeringen satsa drygt 400 miljarder kronor på järnvägsutbyggnad under 2012. Det är en nedgång från de drygt 500 miljarder kronor som satsats i år och väsentligt mindre än de närmare 800 miljarder kronor som gick åt under 2010.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons