”Panikartade politiska twittrare som vill hamna på listor”

Miljöpartiet tappade under onsdagen kontrollen på sociala medier i Almedalen. Andra organisationer som LO och Röda korset pumpar ut information om sig själva för att hamna högt på topplistor, men missar helt att kommunicera.

Tobias Brandel
Publicerad
Annons

Allt gick inte Miljöpartiets väg på deras dag i Almedalen. Under onsdagen hånades partiet i sociala medier med manipulerade versioner av bilder från partiets pressträff på morgonen. På originalbilderna håller språkrören upp skyltar med budskap mot regerings politik, ett vanligt grepp för snabb delning i sociala medier.

Men ett lika populärt grepp är att kapa sådana bilder, eftersom de är öppet mål för parodier. Många aspirerande satiriker med lite tid över lät kreativiteten flöda, och MP:s originalbudskap ”Alliansen missar 14 av 16 miljömål” bland annat blev ”Reinfeldt tog vår glass” och ”Vi åkte till Gotland och allt vi fick var en internet-meme som kommer att förfölja oss hela valrörelsen”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons