ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Recension

Lasse-Maja – musikalenNiklas Riesbeck bär upp asexuell Lasse-Maja

Niklas Riesbeck som Lasse-Maja.
Niklas Riesbeck som Lasse-Maja. Foto: KICKI NILSSON/ICON PHOTOGRAPHY
Bo Löfvendahl
Publicerad
Annons

Lasse-Maja tittar upp ur en fängelsehåla och börjar själv berätta om sina äventyr. Överkroppen sticker upp genom ett galler framför scenen, som innan föreställningen är slut har ställts på högkant och blivit ett stort kyrkfönster. Fiffig scenografi och snabba kostymbyten finns det gott om i denna musikal, som bygger på den historiska personen Lars Larsson Molins spännande liv i början av 1800-talet – stortjuven som gärna klädde sig i kvinnokläder och skrev en mycket läst självbiografi.

Även musiken har snabba byten: vals, blues, jazz, rock, country, ballad växlar i rask takt. Det låter mycket om det lilla kapellet med gitarr, bas, klaviatur och slagverk – ibland så starkt att basljudet får bänkarna att vibrera. Hela föreställningen präglas av blandning: ena stunden liknar den gammaldags bondkomik, nästa påminner den om plakatteater från 70-talet. Lasse-Maja tar hellre från rika än fattiga (vilka tjuvar gör inte det?) och manar till revolution med högafflar och paraplyer.

Laddar…