En lättkörd leksak för storstadsbor

Med nya Up tar sig Volkswagen inte bara in i ett nytt segment, tanken är att citybilen ska göra tyskarna till världens största biltillverkare. Och visst kommer den körglade minstingen få många köpare, men någon långfärdsbil är det inte.

Publicerad
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Volkswagen Up känns större invändigt än vad den ser ut. tycker SvD:s Therese Larsson, som har fått en exklusiv provtur i den tyska jättens lilla citybil. Invändigt är bilen avskalad med en instrumentbräda i samma färg som karossen.

Foto: ACHIM HARTMANN
Annons

Volkswagen Up föddes på en servett någonstans över Atlanten. (Eller Volkswagen up! med utropstecken som de själva envisas med att kalla den.)

På väg hem från bilmässan i Detroit 2007 gav den då nyblivne Volkswagenchefen Martin Winterkorn den like nye designchefen Walter da Silva i uppgift att rita en småbil. Målet var att göra bilen så enkel och billig att den kunde slå sig in i utvecklingsländer som Kina och Indien, men samtidigt så attraktiv att storstadsmänniskor i Europa skulle vilja köra den. När planet landade var Up klar och konceptversionen visades för första gången iFrankfurt samma höst.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons