ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Sociala medier kan slå tillbaka

Det är numera en given sanning att företag som inte använder sociala medier som en del i sin mediemix är fel ute. Vissa kastar sig handlöst ut i rädsla för att missa det nya medietåget. Andra trevar sig fram för att förstå hur de nya kanalerna ska hanteras.

Hanna Dunér
Publicerad

De nya medierna som bjuder in till dialog med användare innebär stora möjligheter att komma närmare sina kunder. Samtidigt finns det risker med den nya tidens kommunikation på Facebook, Twitter och i bloggosfären.

Till skillnad från köpt reklamutrymme i traditionella mediekanaler med innehåll skapat av och med proffs, går inte kommunikationskedjan i de sociala medierna att kontrollera till hundra procent. En svag länk i kedjan, såsom en amatörskribent av en blogg eller en amatörmodell som hittas på Facebook och används i reklam, kan ge allvarliga konsekvenser för ett företags varumärke.

Laddar…