ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Expert: Bilderna är nästan en parodi

American Apparels reklam är nästan som en parodi på könsstereotyper, säger reklamexperten Annika Berner. Hon menar att bilderna, där kvinnliga modeller är nästan nakna medan män som visar upp samma plagg är fullt påklädda, påverkar synen på unga kvinnor negativt.

Karin Thurfjell
Publicerad

Det amerikanska klädföretaget American Apparel anmäldes till Reklamombudsmannen (RO) på grund av reklambilder på sin sajt som visar unga kvinnor som visar upp unisexskjortor –
iförda endast skjortan och med utmanande kroppsspråk. På de bilder där män visar upp samma plagg har de både byxor och ibland en tröja under skjortan på sig, och avbildas bland annat när de röker på en balkong.

Men ärendet kommer antagligen inte att prövas, säger RO Elisabeth Trotzig till TT, eftersom de bara tar upp fall som riktar sig till den svenska marknaden, och sajten är registrerad i USA.

Laddar…