Lämna dubbelsängen - och värna sömnen

När man är stressad är risken att man börjar göra mer av sådant som bryter ner kroppen i stället för att prioritera sitt välmående. Det konstaterar psykologen Sara Burlin Pellbäck, chef på Stressrehabiliteringen vid Danderyds sjukhus och författare till boken ”Lär dig att säga jag och nej”. Här ger hon sina bästa råd.

Publicerad
FREDRIK SANDBERG/TT
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT
Annons

Vi är byggda för att klara av stress under avgränsade tidsperioder. Däremellan måste vi dock vila så att kroppen kan återhämta sig. Det är bra att försöka lägga in korta vilopauser mellan dagens aktiviteter. Allra viktigast är dock nattsömnen, speciellt för det centrala nervsystemets återhämtning.

– Regelbundna sovvanor är centrala, men tyvärr är sömnstörningar en vanlig reaktion på stress. Jag har träffat en hel del utbrända kvinnor som sovit väldigt dåligt, men som ändå framhärdat i att ligga i samma säng som sin man, sina barn och kanske även något husdjur. Då är det bättre att hitta en plats där man kan sova ensam och ostörd. Kärlekslivet blir inte heller bättre av att man ständigt är trött, säger Sara Burlin Pellbläck.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons