Fler väljer bort bussen när SL höjer biljettpriset

Kollektivresorna i Stockholm minskar med fem procent. Det väntas bli den omedelbara effekten då SL höjer biljettpriserna den 1 september. SL:s prishöjningar är den faktor som påverkar kollektivresandet mest negativt, visar nya beräkningar.

Uppdaterad
Publicerad
GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM
Foto: GRAFIK: KALLE KÄLLSTRÖM
Alexandra Skogman, 34, civilingenjör, Norrmalm: – Jag åker inte med SL. Jag har alltid tyckt att SL-kortet har varit billigare jämfört med övriga landet, man får ju åka hur mycket som helst i en månad. Jag går både till jobbet och till dagis.

Alexandra Skogman, 34, civilingenjör, Norrmalm: – Jag åker inte med SL. Jag har alltid tyckt att SL-kortet har varit billigare jämfört med övriga landet, man får ju åka hur mycket som helst i en månad. Jag går både till jobbet och till dagis.

Foto: THERESE JAHNSON
Tor Rosenström, 22, fritidspedagog, Solna: – Det är den största utgiften för mig varje månad. Jag tycker att de ska sänka priset, så att färre väljer bilen.

Tor Rosenström, 22, fritidspedagog, Solna: – Det är den största utgiften för mig varje månad. Jag tycker att de ska sänka priset, så att färre väljer bilen.

Foto: THERESE JAHNSON
Annons

När landstingsledningen i maj aviserade höjningen av SL-kortet från 690 till 790 kronor sa finanslandstingrådet Torbjörn Rosdahl (M) att han inte trodde att den extra hundralappen skulle skrämma bort kollektivtrafik­resenärerna.

”Samtidigt har ju alla fått en trettonde månadslön, så förhoppningsvis gör inte den här hundralappen så stor skillnad att man väljer att ta bilen”, sa Torbjörn Rosdahl till SvD.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons